Tandsteen verwijderen & gezond tandvlees

Direct contact

070-381 4141

Wat is tandsteen?

Tandsteen vormt een gele of donkere laag over de tanden en bestaat uit verharde tandplak. Het kan op de tandvleesrand zitten, maar kan ook onder het tandvlees terechtkomen. Dan veroorzaakt het vaak een ontsteking.

Hoe ontstaat tandsteen?

Tandsteen ontstaat op plekken waar we met het tandenpoetsen moeilijk bij kunnen of die we vaak vergeten. Bijvoorbeeld vlak onder het tandvlees of tussen en achter de tanden. Daar ontstaat dan eerst tandplak, maar uiteindelijk verkalkt die plak en ontstaat er tandsteen.

Tandsteen verwijderen

Het is belangrijk dat tandsteen verwijderd wordt. Het kan namelijk het tandvlees aantasten. Dit raakt geïrriteerd en gaat dan soms ontsteken. Tandsteen kunt u niet wegpoetsen, het zal professioneel verwijderd moeten worden. Hiervoor kunt u terecht bij onze mondhygiënist. Hij of zij gebruikt hiervoor een haakje of een apparaat met ultrasone trillingen. Door de trillingen laat het tandsteen los, zodat de mondhygiënist het makkelijk kan verwijderen.

Tandsteen voorkomen

Het is natuurlijk beter om tandsteen te voorkomen. Dat kan door 2 keer per dag te poetsen, het liefst met een elektrische tandenborstel. Daarnaast is het belangrijk dat u de ruimte tussen de tanden goed schoonhoudt. Daarvoor kunt u ragers, flosdraad en tandenstokers gebruiken. Soms is tandsteen helaas niet helemaal te voorkomen. Daarom is het slim om regelmatig een bezoek aan de mondhygiënist te brengen.

Tandvleesontsteking: parodontitis en gingivitis

Wordt het tandsteen niet op tijd weggehaald door de mondhygiënist? Dan kan het tandvlees gaan ontsteken. Die tandvleesontsteking ontstaat door bacteriën. Dit wordt ook wel “gingivitis” genoemd. Als de ontsteking verder trekt naar het kaakbot kan het tandvlees loslaten van de tanden en kiezen. In de ruimte die vrijkomt hoopt zich tandplak op, waardoor de ontsteking steeds erger wordt. Als de ontsteking dit stadium heeft bereikt noemen we het “parodontitis”.

Ontstoken tandvlees kan verschillende klachten geven. Bloedend tandvlees, een vieze smaak in de mond en een slechte adem komen bijvoorbeeld vaak voor. Vaak zult u echter niks merken van de tandvleesontsteking. De ontsteking geeft namelijk bijna nooit pijnprikkels af. Kom daarom regelmatig op controle, zodat we de ontsteking op tijd opmerken en kunnen verhelpen.

Hoe vaak moet ik naar de mondhygiënist?

Als tandsteen verder onder het tandvlees gaat ontsteken wordt het steeds moeilijker om het weg te halen. In het ergste geval wordt hierdoor het kaakbot aangetast, waardoor het onherstelbaar verloren gaat. Daar kunt last van hebben bij het zetten van implantaten. Om dit soort problemen te voorkomen raden we u aan om de mondhygiënist minimaal 1 keer per jaar te bezoeken. Bent u al even niet geweest? Wacht dan niet langer en maak meteen een afspraak.

Tandsteen verwijderen

Een ander veelvoorkomend tandvleesprobleem is teruggetrokken tandvlees. Dit kan op meerdere manieren ontstaan. Bijvoorbeeld door te hard poetsen of door het dragen van een beugel. Als het tandvlees zich te ver terugtrekt kan daardoor de wortel bloot komen te liggen. Tijdens het eten van koude of warme dingen of tijdens het poetsen zorgt dit vaak voor gevoeligheid. Het kan dus hinder veroorzaken in uw dagelijkse leven. Ook ziet het er vaak wat minder mooi uit. Gelukkig is er iets te doen aan teruggetrokken tandvlees. Bij een tandvleescorrectie halen we een stukje tandvlees weg op een andere plek in uw mond. Dit gebruiken we om uw blootliggende tandhalzen te bedekken. Zo verdwijnen de gevoeligheden.

Wilt u zich bij onze praktijk inschrijven?

Vul het formulier in

Na het indienen van het formulier nemen wij binnen 1 werkdag contact met u op

Inschrijfformulier
Wanneer bent u voor het laatst gezien door een tandarts?